viernes, 23 de octubre de 2015

HAY QUE FOMENTAR HÁBITOS DE VIDA SALUDABLE A NUESTROS JÓVENES.

Estos días nos llegan por los medios de comunicación dos noticias de gran repercusión mediática ya que ambos protagonistas han sido deportistas del mas  alto nivel.
Por una parte hoy mismo ha saltado la noticia de que el mítico jugador de Fúbol y entrenador del Barsa Johan Cruyff padece cáncer de pulmón y claro lo primero que me viene a la mente es, ¿A quien le puede extrañar? ¿Que vida ha llevado Johan hasta que le dió el infarto siendo entrenador del Barsa?


 Por supuesto que me da pena que alguien tenga que pasar por una enfermedad tan dura como esta. Yo mismo perdí a mi padre por un cancer y entiendo lo que conlleva esta enfermedad, pero lo que tiene que servirnos es para reflexionar sobre el tipo de vida que llevamos y los hábitos que tenemos. Para Johan ya es tarde porque no puede cambiar su pasado y solo le queda batallar contra la enfermedad, y seguro que lucha y ojalá salga adelante, pero para nuestros jóvenes debería de servirles para pensar bien las decisiones que toman de aquí en adelante, en lo referente a hábitos perniciosos.

Creo que los primeros que deberían tomar cartas en el asunto son nuestros gobernantes, pero por desgracia parecen poco interesados en aumentar el número de horas de educación física, que si lo comparamos con el resto del mundo es irrisorio. Tampoco se les ve muy por la labor de invertir en programas de prevención e información sobre drogadicción, etc...
Esta mañana le pregunte a la auxiliar de conversación que es de California, que cuantas horas de E.F tenían a la semana en su país y ella me contestó sorprendida, pues... todos los días tenemos una hora por lo menos, lo normal no? Yo le contesté: " Si lo normal en países con dos dedos de frente, aquí por ejemplo en primaria tenemos 1h y media a la semana y en secundaria muy parecido. Ella me comentó que allí se le da mucha importancia a la asignatura y que allí la llaman Wellness y que abarca mucho más que educación física, es más educación para la salud. Crear hábitos saludables en relación a la higiene, alimentación, ejercicio, etc... osea igual que aquí.... Eso si nuestro maravilloso gobierno ahora cree primordial invertir en una FP nueva sobre tauromaquia y ganadería.... en fin ver para creer!!!

Yo creo que alguien tiene que darse cuenta que hay que darle un giro a los acontecimientos y espero que en algún momento llegue al gobierno ( me da igual el partido que sea) alguien capaz de ver lo que necesita nuestro sistema educativo. Nuestros jóvenes cada vez se inician antes en el alcohol y en las drogas. España está a la cabeza del consumo de cocaína y aunque el número de fumadores a descendido con las últimas leyes el número de jóvenes que consumen cannabis y tabaco ha aumentado alarmante mente. A mi como padre me preocupa ver como a la puerta del instituto están los niños liando cigarros o porros con total normalidad con a penas 13 años. Creo que hay que concienciar a los niños ya desde la escuela primaria de los perjuicios del consumo del tabaco, Lo que ahora ven como algo "Guay" porque les hace parecer mayores, es una de las mayores causas de mortalidad y una de las adiciones más difíciles de superar. Si a esto le sumamos que nuestros niños cada vez hacen menos ejercicio y cada vez son más sedentarios, lo que tenemos es una sociedad con un incremento de la obesidad infantil al nivel ya de los EEUU por porcentaje de niñ@s.

La segunda noticia tiene mucho que ver con todo esto que estamos hablando. La semana pasada encontraron al jugador de la NBA Lamar Odom medio muerto en un prostíbulo de Las Vegas después de haber ingerido todo tipo de drogas. Este caso al igual que el de otros deportistas nos reafirma en lo dañinas que son las drogas, y me lleva a otra reflexión que normalmente no nos hacemos. Las drogas no son solo malas a corto plazo como en el caso de Lamar Odom, el problema es que mucha otra gente las consume en menor cantidad y piensa que no les va a pasar factura en el futuro, y nada más lejos de la realidad.


Está demostrado que consumir cualquier tipo de droga tiene mucha influencia en la destrucción neuronal. También está demostrado, que los que han consumido drogas de jóvenes son mucho más propensos a tener enfermedades mentales y psicosis. Además en los últimos estudios que se han realizado hay también relación o influencia en enfermedades como el parkinson y el Alzeimer. Así pues, eso que empieza como un supuesto juego..."de voy a pasarmelo bien con mis amigos y fumarme unos porros" está dañando nuestro organismo en muchas formas. Como padre da miedo ver esos programas en plan callejeros donde jóvenes de 14 o 15 años hablan del dinero que se gastan en drogas semanalmente tanto chicos como chicas. Da mucho miedo ver como están semi inconscientes en las puertas de las discotecas, y que muchos de ell@s no recuerdan nada de lo que hicieron al día siguiente.

Toda esta preocupación que tengo como padre y como docente creo que también la debería tener la administración, y lo que creo es que hay que invertir más en educación para prevenir estas cosas y menos en otros áreas...

Podría poner muchos vídeos ilustrativos que andan por la red para que veáis lo que hace la droga, pero me niego a estropear un blog como este, donde intento que descubráis la belleza del deporte y lo bueno que son los hábitos saludables.

En este post antiguo podéis ver todos los problemas que causa el tabaco, con fotos y ejemplos:

http://eftristan.blogspot.com.es/2015/07/habitos-poco-saludables-en-nuestros.html


Como conclusión decir que muchas veces tomáis como ejemplos a los deportistas, y esta vez tiene que serviros como ejemplo pero en este caso de lo que no se debe hacer. HACERME CASO NO ERES GUAY POR FUMAR O DROGARTE!!! lo que eres es TONTO, por que sabes que estás haciendo algo que con toda seguridad te va a traer consecuencias muy graves en el futuro, así que, chicos aunque parezca un anuncio: NO AL TABACO Y NO A LAS DROGAS!!!!





martes, 13 de octubre de 2015

VÍDEOS ALUCINANTES QUE BONITO ES EL DEPORTE!!!

Hace mucho que no os pongo vídeos de esos que os gustan tanto. Por el mundo continuamente hay gente que desafía todos los limites de la realidad y que hacen cosas que rozan lo inimaginable. Para llegar a hacer cosas de este tipo os aseguro que tienen que estar miles de horas entrenando desde que son muy pequeños y aun así también os digo que se han roto muchos huesos para llegar a conseguir estas cosas. Bueno aquí os dejo algún ejemplo de lo que estoy hablando, espero que lo disfrutéis tanto como yo:

Mountain bike downhill:



Best parkour :


crazy skiing:



Primer triple backflip en moto:


Surfeando olas gigantes nominados 2015:



Soccer freestyle:



Skateboard:


Hombres pájaro:




miércoles, 7 de octubre de 2015

BALONCESTO EL PRIMER DEPORTE DEL CURSO!!

El primer deporte que hacemos en el cole es el baloncesto y nada mejor para motivaros que unas imágenes del que en mi humilde opinión ha sido el mejor jugador de la historia Michael Jordan.
Estos días buceando por la red encontré dos documentales que no había visto de Jordan que creo pueden gustaros.



En este segundo además de las imágenes de sus increíbles jugadas también hablan sus compañeros y rivales:


Como iba diciendo... nuestro primer deporte es el baloncesto y antes de poder empezar a jugar lo primero que tenemos que hacer es tener un poco de dominio sobre el balón. Así pues con 5º y 6º dividiremos la unidad en dos partes 5 o 6 sesiones de trabajo técnico en el que trabajaremos por estaciones conceptos como el bote, el dribling, el reverso, el tiro, la entrada a canasta, etc... y la segunda parte donde haremos un pequeño mini torneo entre los cursos. Los equipos serán de 3 integrantes mixtos y jugaremos todos contra todos a partidos de 5 o 7 minutos. Al final haremos una clasificación y los ganadores de 6º se enfrentarán a los ganadores de 5º en el recreo con todos los niños como espectadores.

En estos post antiguos podréis encontrar la historia de este deporte, las reglas, las dimensiones de la pista y sus lineas, etc... echarles un vistazo porque voy a preguntaros cosillas:

http://eftristan.blogspot.com.es/2013/11/las-normas-del-baloncesto.html

http://eftristan.blogspot.com.es/2014/09/baloncesto-primer-deporte-del-trimestre.html


BILINGUAL PROJECT

BASKETBALL: HISTORY AND VOCABULARY


Basketball is played by millions of people, both men and women, in all parts of the world. Professional basketball is watched by millions more on TV. The game is played between two teams, with five players per team allowed on the court at any one time. Points are scored by getting the ball through a hoop called 'the goal' or 'the basket', and the team scoring the most points wins.


History
In 1891, Dr. James Naismith, a Canadian physical education instructor at YMCA Training School in Springfield, Massachusetts, USA, decided to create a new indoor game to keep his students fit during the cold winter months. He experimented with a team game in which players threw a soccer ball to each other and scored by throwing it into a peach basket nailed high on a wall. Later that year he wrote the first version of the rules of what he now called 'Basket Ball'. In 1906, the baskets were replaced by metal hoops in front of backboards. The ball still had to pass through the hoop from above to score a goal, however, as it did when baskets were used.

The game soon spread to other U.S. schools and universities. In the early twentieth century, basketball competitions and leagues were set up all over North America, but most didn't last long. Then, in 1946, the Basketball Association of America (BAA) was formed to organize the top professional teams in the U.S.A. and Canada into one professional league. The BAA became the National Basketball Association (NBA) in 1949, and today the NBA is the world's top professional basketball league. Most of the world's best players are with NBA teams, attracted by the competition's popularity, its high standard of play, and the high salaries.

How the Game Works
Basketball is played on a rectangular court 28 metres long and 15 metres wide (approx. 92 ft by 49 ft) with a basket at a height of 3.05 metres (10 ft) at each end. Most indoor courts have a floor made of wood. Points are scored by throwing the ball through the opponents' basket. A goal scored from inside the three-point line earns two points (see diagram at right), and a goal scored from outside the three-point line earns three points, and goals from free throws earn one point.

NBA games are played over four quarters of twelve minutes. Teams include twelve players, but only five can be on court at one time. Players can be substituted as often as the coach likes. Each coach has a limited number of time-outs they can call during a game, and the game clock is stopped whenever play stops. Several officials oversee each game, including three on-court referees who call fouls, and table officials who keep score, run the game and shot clocks, and keep track of fouls and substitutions.



Violations and Fouls
The ball can be moved by throwing it to another player (calledpassing) or by bouncing it with one hand while running or walking (called dribbling). If a player moves both feet without bouncing the ball, he commits a violation called travelling. If he uses two hands while dribbling, he commits a violation called double-dribbling. If a player's hand moves under the ball while dribbling, he commits a violation called carrying the ball. Violations are also committed when time-limits are exceeded, and usually result in a free inbound pass for the opposition team.

A personal foul is committed when a player challenges another player unfairly, such as by blocking their run or hitting their arms. A player or coach who argues with a referee commits a technical foul. Fouls can be punished with a free inbound pass, free throws at goal, or with sending off. A player who commits five fouls, or six in the NBA, can no longer take part in the game and is said to have been 'fouled out'.

Shots and Passing
Players shoot for goal with a set shot if both feet are on the ground, or with a jump shot if the player is in mid-air. Other shots are the lay up (shooting, often off the backboard, while moving towards the basket) and the slam dunk (shooting straight down from above the basket). Passing can be done with a chest pass, a bounce pass or an overhead pass. More difficult passes are the no-look pass and the behind-the-back pass, though some coaches don't like these techniques because they can easily go wrong.

Basketball Vocabulary List

wordexample sentencemeaning
assistJames won the MVP award with 28 points, nine assists and eight rebounds.a pass to a teammate that leads directly to a goal
backboardMy shot came off the backboard and down through the hoop for a 3-point goal.a board behind the basket, off which the ball may rebound
basketIn the early days, peach baskets were nailed to the walls and used as goals.1. a container used to hold or carry things
2. a net fixed on a hoop used as the goal
blockHe stepped in front of our player to block his run, and the referee ruled it a foul.to stop the movement of an opponent, or stop an opponent's pass or shot
bouncePlayers must bounce the ball on the floor as they run.to rebound after hitting a surface
bounce passThe crowd cheered when Mario threw a perfect no-look bounce pass.a pass that bounces off the floor before it reaches the receiver
chest passMichael threw a quick chest pass, ran forward, and received a bounce pass back.a two-handed pass thrown from chest height
double-dribblingYoung players still learning the game often get fouled for double-dribbling.violation of dribbling the ball with two hands, or stopping and restarting the dribble
draftEvery team studies the players in the draft and decides which ones they'll try to recruit.the annual process by which NBA teams select local or foreign players for their teams
dribbleHe dribbled past two defenders and then shot for goal.To bounce the ball repeatedly with one hand while running or walking
driveYao Ming is very difficult to stop when he drives to the basket.A fast, strong dribble directly to the basket in an effort to score
exceedA team that exceeds the time-limit on the shot clock loses possession of the ball.to go beyond what is allowed
foulLarry's already had four fouls, so if he commits another one he'll be out of the game.a violation resulting from illegal contact with an opposing player
free throwRodney practises his free throws for an hour every day.a free shot taken from the free throw line as the result of a foul
game clockThe coach called a time-out, and the game clock stopped while he talked to his players.a scoreboard clock that shows the time remaining in each period of a game
guardingGuarding is a man-on-man defensive tactic used to counter dangerous players.following an opponent to stop him from driving, shooting or passing easily
hoopThe ball has to go through the hoop from above to score a goal.the round metal rim from which a basketball net is suspended
jump shotA jump shot is much harder to block than a set shot.a shot taken while a player is jumping through the air
lay upThe best players spend a lot of time working on skills to improve their lay ups.a shot taken close to the basket that is usually banked off the backboard and into the basket
MVPMichael was awarded MVP many times during his career.'most valuable player' award, given to the best player in a game
no-look passCrowds love the no-look pass, but coaches warn players not to use it just to show off.a pass thrown without looking towards the receiver
overhead passAn overhead pass can get the ball to a teammate who's behind some opponents.a pass thrown from over the head, to clear a defender or for added power
overtimeWe won the game by outscoring our opponents in overtime.a five-minute extra period that is played when the game is tied after four quarters
personal foulYounger players often get over-excited and too aggressive and commit many personal fouls.a foul that involves illegal physical contact such as blocking, charging, elbowing or holding
possessionThe team whose player commits a violation loses possession of the ball.to be holding, or be in control of, the ball
reboundA lot of goals are scored from rebounds after an opponent's shot misses.get control of a ball that has come off the rim or backboard after a failed shot attempt
refereesHow many referees are usually on court during a game of basketball?officials who call violations and fouls, give penalties, signal field goals, and stop and start play
set shotPractising set shots is important because they are used to score from free throws.a shot taken with both feet on the floor in a set position
shootPlayers earn more points if they shoot from outside the three-point line.to throw the ball in an attempt to score a goal
shot clockPlayers have to keep an eye on the shot clock while they are playing.a clock that shows the amount of time a team has left to take a shot
slam dunkMatt drove towards the basket, jumped high into the air and scored with a huge slam dunk.a high jump shot in which the ball is thrust down through the hoop
substituteThe substitutes sat on the bench and watched as their teammates on the court kept playing.a player who comes into the game to replace a player on the court
technical foulTheir coach got a technical foul for arguing with a referee.a foul called against a player or coach for unsportsmanlike conduct such as arguing with a referee
three-point lineIn the NBA, the three-point line is 23 feet 9 inches from the basket.a semi-circle painted on the court, from outside of which a successful shot earns three points
time-outTheir coach indicated that he wanted a time-out, and the referee stopped the game.clock stoppage requested by a coach for a short meeting with the players
travellingEven professional players sometimes get penalized for travelling.the violation of moving with the ball without dribbling correctly
turnoverGood players protect the ball to stop opposition players from making a turnover.a player loses the ball to a member of the other team without taking a shot
violationTwo of the most common violations in junior basketball are double-dribbling and travelling.an infraction of the rules

I want to thank you Matt Errey for sharing this amazing work. In his page you can find an interesting game to practice all the vocabulary. It is a kind of test or quiz in which they give you three possibilities in every question so it is not very difficult.

https://www.englishclub.com/vocabulary/sports-basketball-quiz-vocab.htm